Saturday, March 28, 2009


Fx Shutter 03Fx Shutter 01FX-Shutter-05
Aku nak bercerita serba sedikit tentang HDR.
Ape sebenarnye HDR? ( High Dynamic Range ) ape tujuan HDR? Bagaimana sesuatu gambar di implikasi dan di adaptasi sebagai HDR?

Jom kita sama sama bercerita tentang HDR supaya kita lebih memahami apa sebenarnya HDR.. supaya nanti kita tidak di ketawakan oleh orang2 yg tau tentang HDR.( atau pun yang tak tau tapi berlagak tau kekeke....:)

************************ COMING SOON **************************


Sebelum aku nk bercerita serba sedikit tentang topik ape tu HDR,aku tau ade pihak yang tak beberapa bersetuju dengan topik aku yang ni...Aku ni bukan lah Pro sangat pasal topik ni.tapi pengetahuan sikit2 tu ade ah....
Tujuan aku nak bercakap pasal benda ala ni kerana sejak akhir2 isu tentang HDR sedang hangat diperkatakan. Ade yang terlalu taksub berlawan-lawan nak menunjukan dialah "POWER,OTAI dan KING OF HDR" hahahha...Dan ade juga antara mereka yang tak suka, benci mengarut dan menganggap teknik ni perosak seni fotografi dan mengutuk juga pada mereka2 yang taksub nih.ni yang aku tak buleh terima ni. Dan benda ala ni terkena pada diri aku sendiri. Ni yang aku nak memberontak ni Waaarrrkkkhh.Tu lah antara salah satu penyebab aku nak bercerita tentang apa itu HDR...
Auto Exposure Bracketing (AEB)
Bermaksud High Dynamic Range, Dimana Tiga gambar yang berbeza exposure digabungkan menjadi satu.
EAB-1
Maka terhasillah processing yng membenarkan jarak yang tertinggi pencahayaan bagi sesuatu gambar/subjek/foto..

HDR Pada Pendapat Dan Pengetahuan Aku.

HDR ada pelbagai dan bermacam cara,tu semua mengikut citarasa dan selera mata masing2
Setiap orang citarasa tak sama. Maksud aku dari segi warna dan cara processing tone mappingnya.Aku gak termasuk diantara mereka2 yang terlalu taksub dgn HDR ni kekeke...
Aku gak tak berani nak menilai hasil treatment seiap orang. Sebab cam aku katakan tadi lain orang lain citarasa. Pada aku HDR ade banyak rupa dan gaYa antaranya...

I. Tint type-Warna yang nipis tak begitu pekat Strength
dikurangkan.Dan bila dilihat gambar tersebut seperti di
Saturation aje...

II. Soft Type-Kita dapat lihat hasil dari segi warna dan
Strength dari tiap sudut gambar atau objek yang lembut.kelihatan hasilnya yang menarik ala2 berasap ah camtu.kekeke....

III. Hard Type-Warna yang keras mungkin dua atau tiga kali ganda dari
warna asal mengikut minat masing2.

IV. Hard+soft-Selalu jenis ni yang menjadi isu pada si pengkritik2 HDR
ni...Ni yang slalu terkena batang hidung aku sendiri. Dimane jenis ni warna dan objek pada gambar terlalu keras dan Strengthnya kuat. menjadikan gambar tu seperti gambar lukisan lilin. Tapi tu yang menjadi minat aku pada HDR. Aku tertarik pada warna2 keras.Klu dalam HDR lah Tp kurang plak minat pada gambar2 biasa hahaha....


HDR from 3 RAW filesDanga-Flora-Feastival
Sireng-Beach__21cross-tt.2008

Gambar-gambar diatas adalah hasil editing aku sendiri,
ianya semua adalah mengikut citarasa aku.Dan jika korang nak tengok selebihnya,ade di flickr aku...

Posted by Posted by Eddie77 at 9:59 PM
Categories: Labels:

 

 
>